Luty to piąty miesiąc, odkąd Pionem Sprzedaży kieruje Łukasz Biwan. – Regularnie staram się dzielić ze społecznością kibiców tym, co udało się już zrobić – mówi dyrektor pionu. – Wierzę, że wielu kibicom pomaga to zrozumieć specyfikę naszej pracy.
Pion odpowiedzialny jest m.in. za prowadzenie klubowego Fanshopu, sprzedaż detaliczną odzieży i akcesoriów, czy obsługę sklepu internetowego. O wszystkim, co działo się ostatnio w pionie, opowiada Łukasz Biwan.
NA POCZĄTEK TROCHĘ LICZB:
- Zamknęliśmy grudzień, a następnie 2023 rok. Porównując rok do roku mogę zdradzić, że przychód w grudniu 2023 był wyższy od grudnia 2022 o 50,45%. Jednocześnie był to też miesiąc, w którym udało się zrealizować plan w 118,5%. Niezła oferta i dostępność towarów spowodowały, że wielu kibiców mogło zaopatrzyć się w granatowo-bordowe prezenty. Pod względem przychodów grudzień 2023 był też o 0,88% lepszy od najlepszego dotąd miesiąca w historii klubu. Dotąd był to oczywiście miesiąc związany z wprowadzaniem przez klub na rynek koszulek meczowych.
Styczeń był już zdecydowanie słabszy pod kątem wyniku, ale spodziewaliśmy się tego, bo to z reguły w sprzedaży „martwy okres”. Początek lutego pokazał, że wraca tendencja wzrostowa.
Pomimo wypracowanych bardzo dobrych obrotów, rentowność pionu pozostaje na niskim poziomie. Nie zarabiamy dla klubu milionów złotych, wiele obszarów wciąż wymaga od nas innego zagospodarowania, czy reorganizacji. Poza wysokimi kosztami pracy (głównie związanymi z umowami o pracę i zleceniami), spłacamy leasingi poprzednich inwestycji. Zdecydowaną większość przychodu przeznaczamy na kolejne inwestycje. A muszę dodać, że w tym obszarze planuję kolejne wzrosty kosztów. Poza tym istotnym kosztem jest dla nas inwestycja w nowy sklep internetowy, którego start przesunęliśmy na kwiecień tego roku. Nie bez wpływu na koszty jest też fakt, że zdecydowaną większość towarów zamawiamy u polskich producentów, gdyż dla atrakcyjnych cenowo rynków zagranicznych jesteśmy wciąż „zbyt małym graczem”.
Docelowo chciałbym wprowadzić jeszcze wiele zmian, natomiast tylko najpilniejsze inwestycje szacuję na około 300 tysięcy złotych, co oczywiście jest olbrzymim wyzwaniem. Nie wiem, czy wszystko uda mi się zrealizować, ale na pewno chciałbym, by było to elementem wytyczenia drogi dla pracy pionu na najbliższe 2-3 lata.
FANSHOP, PUNKTY SKLEPOWE NA STADIONIE I MAGAZYN:
- W poprzednim raporcie wspominałem o planowanych zmianach w punktach sprzedażowych w trybunach C i D. Dziś wiem już, że tego tematu nie uda się „dowieźć” zgodnie z zapowiedziami, za co przepraszam. Chciałem, by prace zostały zakończone przed pierwszym wiosennym meczem, ale wiem już, że to się nam nie uda. Pierwsze zmiany będą widoczne dla kibiców podczas spotkania z ŁKS-em, natomiast docelowy kształt punkty uzyskają nieco później.
Mam też niestety świadomość, że powierzchnia naszego Fanshopu na stadionie jest za mała. Pojawiło się w nim więcej regałów, dla kibiców zrobiło się więc nieco ciaśniej, ale ma to związek z większą ekspozycją produktów. Na tyle, na ile to możliwe staramy się wprowadzać różnego rodzaju usprawnienia w funkcjonowaniu sklepu, ale znamy też swoje ograniczenia.
AKCJE:
- Sprawdzaliśmy jaka jest odpowiedź rynku na nasze pomysły związane z produktami okolicznościowymi, realizowanymi w formie przedsprzedażowej. W ostatnim czasie na rynek trafiły preordery z okazji Dnia Babci i Dziadka (nie cieszyły się wielką popularnością, kibice zakupili 53 takie produkty) oraz rozpoczęliśmy serię „Ikony Pogoni”, startując z t-shirtem z wizerunkiem Marka Leśniaka. Tu odpowiedź rynku była już nieco lepsza, dotąd złożono 91 zamówień i najprawdopodobniej zdecydujemy się kontynuować serię, pozwalając przy tym kibicom wybrać kolejnego bohatera.
Wdrożyliśmy także kilka promocji okazjonalnych. W styczniu wiązały się głównie ze sparingami Pogoni podczas obozu w Turcji i oglądający nasze transmisje mieli okazję jako pierwsi dowiedzieć się o zniżkach. Po meczu ze Śląskiem Wrocław, z okazji wygranej po 23 latach, czasowo obniżyliśmy o 23% cenę koszulki meczowej. Na walentynki zaproponowaliśmy z kolei zniżkę dla kibiców na zakupy typu „1+1”. Wierzę, że regularnie pojawiające się tego typu promocje jeszcze bardziej przyciągają fanów do naszych sklepów.
Kibice, którzy nabyli koszulki meczowe nr 9999, 10 000 i 10 001 zostali przez nas miło zaskoczeni. Otrzymali specjalne certyfikaty oraz upominki od klubu. Chcemy czasami w ten sposób zaskakiwać fanów.
PRODUKTY:
- Jesteśmy na etapie wdrażania do sprzedaży nowych produktów. To zarówno elementy konfekcji damskiej i męskiej (bluzy, t-shirty), jak i pościele i poduszki, czy worki na buty. Osoby śledzące nasze kanały komunikacyjne zapewne regularnie natrafiają na informacje o nowościach. W najbliższym czasie można też spodziewać się kolejnych.
Sukces sprzedaży koszulek meczowych z obecnego sezonu, których kibice kupili już ponad 10 000, uświadomił mi pewne kwestie. Biorąc pod uwagę kształt kontraktu oraz nasze możliwości, prawdopodobnie nigdy nie będziemy w stanie idealnie wyskalować zamówień, by „meczówki” były dostępne przez cały czas. W przypadku bardzo dobrej sprzedaży z pewnością pojawi się okno czasowe, kiedy będziemy w trakcie realizacji zamówienia uzupełniającego i wtedy przez pewien okres koszulki meczowe będą niedostępne. Będziemy starać się ten okres minimalizować, natomiast nie zapewnię dziś, że go na pewno nie będzie.
INNE DZIAŁANIA:
- Na początku lutego razem z kilkoma pracownikami pionu zorganizowaliśmy wyjazd służbowy, który obejmował wizytę w kilku klubach, na targach oraz u dostawców. Odwiedziliśmy piony sprzedaży oraz sklepy Lecha Poznań, Legii Warszawa, oraz klubów łódzkich: Widzewa i ŁKS-u. Poznaliśmy ich charakterystykę pracy, wymieniliśmy doświadczenia – zarówno te dobre, jak i złe. Pozwoliło nam to także oszacować, w jakim miejscu jako klub jesteśmy w tym obszarze funkcjonowania. Na pewno mamy wiele do zrobienia, ale bez fałszywej skromności mogę powiedzieć, że w wielu aspektach wyglądamy naprawdę nieźle.
Podczas wizyty w Wólce Kosowskiej, a także w centrum „Ptak” w Rzgowie oraz podczas targów RemaDays w Warszawie mieliśmy z kolei okazję nawiązać wiele cennych znajomości oraz poznać potencjalnych dostawców i producentów. Efekty tych spotkań będą widoczne dla kibiców być może jeszcze w lutym, gdyż jesteśmy na etapie realizacji produktów od nowych producentów. Przymierzamy się także do nawiązania współpracy z małymi szwalniami w Turcji.
Komentarze w serwisie www.PogonSportNet.pl zamieszczane przez jego użytkowników są ich prywatną opinią. Serwis nie ponosi odpowiedzialności za ich treść. Jeśli jednak administratorzy dostrzegą naruszanie dóbr osobistych, zmuszeni będą do usunięcia komentarza, a w przypadku powtarzania się sytuacji, zablokowania konta użytkownika.
Trwa ładowanie komentarzy...